Unruly Phoenix-[ niekhage ]-7933

De Nieuwe Lichting

Hét platform voor dé Rotterdamse scenes

De Nieuwe Lichting richt zich op het ondersteunen van Rotterdamse makers en scenes, met als doel om hun volledige potentie te laten bereiken. De kracht van verbinding binnen en tussen scenes is essentieel voor ons en we faciliteren dit op diverse manieren. Verbinden ligt aan de basis van alles dat we doen. Of het nu gaat om het organiseren van festivals zoals Eendracht Festival en Festival Downtown, het programmeren van andere initiatieven, of het beheer van onze creatieve broedplaats 'De 3De', het creëren van verbindingen is onze kernactiviteit.

DOWNTOWN 2023-[ niekhage ]-0538

Visie & Missie

Visie

We geloven in het verbinden van publiek, makers en organisaties. Door opkomend muzikaal talent uit verschillende scenes met elkaar te verbinden ontstaan nieuwe kruisbestuivingen. Door scenes van verschillende kunstdisciplines te betrekken, worden onze eigen activiteiten en de programmering voor anderen diverser, verrassender en toegankelijk voor een breed publiek.

Nederland beschikt over een enorme hoeveelheid muzikaal talent. Deze muzikale parels zijn niet altijd even zichtbaar, onderling niet of nauwelijks verbonden en missen vaak de mogelijkheden zich te ontwikkelen en/of verbinding te maken. Het lukt lokaal talent vaak niet om de stap te zetten naar nationaal succes. Of het lukt ze wel, maar slechts tijdelijk. Muzikanten kunnen na het uitbrengen van een goed ontvangen album soms snel een succesvolle clubtour en een vruchtbaar festivalseizoen neerzetten. Als er echter niet binnen afzienbare tijd een nieuw, even succesvol album volgt, nemen de boekingen af. Op de nationale markt is sprake van een ingewikkeld speelveld waarbinnen talent alleen niet genoeg is: goede content, kennis, kunde en een sterk netwerk zijn in de regel bepalend. Ook is het gebrek aan ondersteuning voor Rotterdamse makers die nationaal willen doorbreken opvallend. Het lijkt of de talentontwikkelingsladder op dat punt net een paar treden mist. De Nieuwe Lichting focust zich bewust op dit deel van de ontwikkeling van makers.

Missie

Rotterdam bestaat uit diverse, unieke 'eilandjes' of scenes, elk met hun eigen karakter en waarde. We zien de uniciteit van deze 'eilandjes' als hun grootste kracht en streven ernaar ze te ondersteunen in hun autonomie. Tegelijkertijd zijn we ervan overtuigd dat het verbinden van deze 'eilandjes' kan leiden tot nieuwe waardevolle interacties. We zetten dus vol in op het bevorderen van de autonomie van scenes én het aanleggen van verbindingen tussen deze scenes.

We onderstenen Rotterdamse makers en scenes om hun volledig potentieel te verwezenlijken. DNL legt daarbij allereerst de focus op het gat in de talentontwikkelingsketen: het grijze gebied tussen ‘beloftevol’ en ‘succesvol’. Uiteraard is dat onderscheid binnen de popmuziek fluïde. DNL ondersteunt artiesten en bands op het snijvlak tussen aspirant-beroepsmuzikant en beroepsmuzikant.

We vervullen graag een aanjagende functie binnen het nachtleven en vormt met veel plezier en succes een verbindende rol tussen verschillende scenes van de nacht. Ook spelen we een verbindende rol tussen het ‘reguliere live circuit' en het nachtleven, tussen de avond en de nacht. En het is onderdeel van onze missie om het grote creatieve potentieel van Rotterdam over het voetlicht te brengen, in Rotterdam, Nederland en internationaal. In Rotterdam ontstaan nieuwe ideeën, samenwerkingen en artistieke verbindingen die in toenemende mate een landelijk en zelfs internationaal publiek vinden.

DOWNTOWN 2023-[ niekhage ]-1617
Eendracht Festival-[ niekhage ]-0812