Play Video

Over Eendracht Festival

Eendracht Festival is hét Rotterdamse showcasefestival.

Wij riepen het in 2012 al, inmiddels is het algemene kennis in de Nederlandse muziekindustrie; de Rotterdamse (pop)artiest is koersbepalend en Rotterdam geldt, zeker binnen de niet mainstream scenes, als de kraamkamer van het Nederlandse (pop)circuit. Wil je weten wat daar nu broeit? Wat de succesverhalen van morgen zijn? Dan moet je nu bij Eendracht Festival komen kijken. Hier zag je Froukje, De Likt, Iguana Deathcult, Gita Buhari, Moody Mehran, Alberta Balsam, Kay Slice, Sammie Sedano, Smudged, Beau Zwart, The Dawn Brothers, Anamistic Beliefs, Unruly Phoenix, Ruwhel Emers, Panda Lassow, The Sweet Release of Death en nog véél meer acts die nu op nationaal of internationaal niveau relevant zijn, hun eerste festival show spelen. Uniek aan Eendracht Festival is dan ook de schakelfunctie die het vervult tussen het lokale en het nationale circuit. Belangrijke keyplayers in de Nederlandse (muziek)industrie en media zijn elk jaar (in steeds grotere getalen) aanwezig om acts te scouten en te ervaren wat er speelt in Rotterdam.

Het is bovendien veel meer dan een muziekshowcase. Het bood een podium aan succesvolle woordkunstenaars zoals Elten Kiene, Ivan Words, YMP, Gino van Weenen en Chris Block in het begin van hun carrière. Collectieven als Woorden Worden Zinnen en Spraakuhloos kregen hier de kans om hun eigen stage te hosten en zich zo te profileren buiten hun gebruikelijke achterban. Ook in de beeldende kunst heeft het festival door de jaren heen veel talent gepresenteerd dat nu succes heeft zowel binnen als buiten Nederland. Vooral in de streetart, maar ook in een breder artistiek spectrum, heeft Eendracht Festival bijgedragen aan de carrières van prominente kunstenaars. Zo waren kunstenaars als TELMOMIEL, Bier en Brood, Pinwin, Florian Baltus en Narcoze hier te zien in de beginfase van hun loopbaan.

Gedurende de corona-crisis voelden we dat het tijd was deze gedachte écht door te voeren en ontwikkelden we de nieuwe formule van het festival. We deelden de stad op in tien scenes, welke allemaal een eigen locatie op het festival zouden krijgen. In plaats van het aantal hosts omlaag te brengen, gingen we nog dieper in op de scenes en onderzochten wat dé relevante organisaties binnen die scenes waren. Hen vroegen we gezamenlijk écht hun scene te komen vertegenwoordigen op en rond het festival. We besloten bovendien per scene dé vijf opkomende acts te presenteren.

Elf scenes, vertegenwoordigd door meer dan 60 hosts, presenteerden zichzelf en hun meest opkomende makers op elf locaties aan meer dan 13.500 bezoekers. Met onder die bezoekers boekers, publishers, muziekjournalisten, programmeurs en festivalorganisatoren. Voor ons meer dan genoeg bewijs om te bevestigen waar wij altijd al van overtuigd waren; De Rotterdamse maker en achterliggende scenes zijn koers bepalend. Hun belang is daarmee veel groter dan op lokaal niveau. Ja, Eendracht is een puur Rotterdams showcasefestival, nee Eendracht Festival is geen lokaal feestje.